Marinetelegrafen Oktober kvartal_2019

Marinetelegrafen Oktober kvartal 2019

Skønne skuder for fulde sejl under kapsejladsen Limfjorden rundt 2019.


Leder
Kabyssen informerer
Smakketræf, Kleven Havn
Tur til Hvide Sande
Rævejagt
Limfjorden Rundt

Tur til Peder Skram

Leder.

 

Der har været meget at opleve og deltage i, i farvandet omkring Marstal hen over sommeren. Mange frivillige har deltaget i forskellige arrangementer, som havde med søens folk, Marstallere og andre Ærøboere at gøre. 

 

18. maj blev Bonavista gendøbt og søsat. Et skue uden lige med mange frivillige på kajen.

Det tiltrak en større opmærksomhed, da den sorte fuldrigger Georg Stage uanmeldt var for indadgående i Marstals Søndre Løb, så det var en grund mere til en stor fest, da Georg Stage foruden Bonavista i selskab med gæster som veterancoasteren Caroline S af Svendborg, Samka af Marstal samt skonnerterne Fionia af Nyborg og Aron af Svendborg med flere fyldte godt op i havnen. Den nu 100-årige Marilyn Anne af Struer, skulle også have deltaget, men måtte blive ved Frederiksøen i Svendborg med maskinproblemer.

 

Marilyn Anne fyldte 100 år i år, og blev fejret af alle hendes venner rundt om i Danmark. Skibet er bygget og søsat i Marstal år 1919, og kom tilbage den 7. juni for at blive fejret på Eriksens Plads.

Mange frivillige fra Herning, Holstebro og Struer kommuner, har i 34 år kunnet hjælpe til med at holde skoleskibet Marilyn Anne i gang. Skolen bliver drevet af de tre kommuner i fællesskab. Det har mere end 350 skoleelever haft glæde af gennem årene.

Den 25. juli kom der lige "et par" træskibe forbi i forbindelse med Fyn rundt, og igen var der mange frivillige på havnen. Det blev en dag med en havn fyldt med gamle skibe fra dengang, Ærø og Marstal var omdrejningspunkt for sejlskibssejlads og handel på verdenshavene.

 

Tiessen Race blev afviklet den 7. september hvor 12 Hollandske skonnerter anløb Marstal havn og holdt en stor fest på Eriksens bådværft og på Pladsen omkring. Mange frivillige deltog også her.

 

Marstal Marineforening har haft åbent hus med spisning under Marstal by Night i juli og august og her deltog også mange frivillige, bl.a.. Marstal småborgerlige sangforening og kabyspersonale fra Marineforeningen.

 

Frivillige borgere i og omkring Marstal har skillinget sammen til en færge mellem Marstal og Rudkøbing, og Marstal Marineforening havde inviteret til Hvide Sande for at se værftet og færgen. Der var fornemt besøg fra den kongelige danske marine - S/Y Tyra, S/Y Svanen, vore stolte kadetskibe. Det blev en rigtig god oplevelse, og Marstal Marineforening blev beværtet af frivillige fra Ringkøbing Marineforening ved et fint arrangement i deres lokale på havnen i Hvide Sande, hvor Museet også har til huse. 

Der deltog to kommunalbestyrelsesmedlemmer fra Ærø.

 

Mange opgaver i vort samfund drives af frivillige, og mange foreninger leverer et stort stykke arbejde for at holde lokalsamfundet i gang, til glæde for indbyggere og gæster.

Yderligere en frivillig fra vores medlemskreds har meldt sig, til at hjælpe med at lave vore medlemsblad, så vi siger velkommen til Bent Stålhøj fra Ommel, og håber på et rigtigt godt samarbejde.

 

HURRA for de frivillige og deres arbejde til vores fælles glæde.

 

Jens Weiss

Kabyssen informerer.

Som nævnt i nyhedsbrevet, så er der kammeratskabsaften den 25 oktober, med tilmelding senest den 20 oktober på de fremlagte lister i Marineforeningens hus.
Menuen: Stegt flæsk med persillesovs.

Pris: 80 kr. inklusiv en genstand efter eget valg.

Smakketræf, Kleven Havn.


Kleven Havn ligger i farvandet syd for Fyn, på Ærøs nordkyst i bunden af bugten Kleven.

54° 52,2' N 10° 28,6' Ø,

Danmarks smukkeste og billigste havn.
Faciliteterne omfatter Toilet & Bad, elektricitet, primitiv teltplads og shelterplads.
Kleven Havn ligger i Ommel, 3 km fra Ærøs hovedstad Marstal, hvor der er gode indkøbsmuligheder.

”De er et besøg værd, og vi skal bare en tur forbi” siger de i Smakkelauget, som igen i år gæstede Kleven havn.

Det er bare en tradition som fylder det sydfynske øhav med smakkebåde, som er en del af den årlige Smakkesejlads Øhavet Rundt. Onsdag den 24. juli lagde de små træbåde med de firkantede sejl ind i Kleven Havn, og det stop er for sejladsens arrangør et vigtigt stop.

At have bowleren på er retten til helt at bestemme hvordan turen tilrettelægges. Hatten går på tur mellem dem, der har lyst til at arrangere den årlige smakkesejlads, og i år er det to glade vestjyder, der har fået lov,

Arne Steffensen og Lis Wang Sørensen, som kommer fra Holstebro, og elsker det her vand, hernede i det sydfynske. Og de synes egentlig også, det er lidt friskt, at nogen tør lade sådan nogle vestjyder arrangere sejlads i det sydfynske øhav.

Der er en ”drejebog”, en masse traditioner, som skal overholdes i forbindelse med sejladsplanlægningen. Det skal man huske og så får personen med bowlerhatten lov til at bestemme ruten. Og for Arne Steffensen betyder det, at Kleven ved Ommel er selvskrevet.

Den er smuttet engang, men de vil og skal helst forbi Kleven Havn. Der er de altid meget velkomne, og de frivillige fra Ommel gør et kæmpe arbejde for, at alle kan få en god oplevelse i Kleven Havn.

 

Bestyrelsesformand i Kleven Bådelaug, Karsten Landro og de frivillige, er meget tilfredse med, hvordan smakkesejladsen er tilrettelagt.

Der er en fantastisk stemning og folk er glade og købelystne til de hjemmebagte Ærøske pandekager samt øl og vand.

Han fortæller, at begivenheden smakkesejladsen er vigtige for Kleven Havns indtægter. Det er det største arrangement de har lige bortset fra kajakkerne, som er der her en hel uge. Det giver aktivitet i havnen, meget omtale, samt en del arbejde for de frivillige, og så tjener de nogle penge, som bruges til havnens konstante vedligeholdelse og udbygning. Det er frivilligt arbejde det hele, og de frivillige gør en stor indsats.

Arne Steffensen fortæller, at der kom 47 både til Kleven Havn om onsdagen. De kom fra Korshavn på Avernakø. Folk er lidt trætte efter sådan en dags sejlads, og det er godt med lidt adspredelse i det store røde telt som de frivillige stiller op, dagen før bådene ankommer.

De Småborgerlige var der og sang for os. Det fungerede rigtig godt, siger Arne. Det var heller ikke så ringe, og rigtigt fint med pølser, vafler og fadøl i teltet bagefter.

Om torsdagen sejlede smakkerne videre til Smakkecentret på Strynø, hvor der skulle holdes afslutningsfest for årets Smakkesejlads.

Mon ikke de kommer igen næste år, vi håber på god vind til de små både.

Sponsorer og frivillige står helt sikkert klar på havnen i Kleven.


Klik her for billeder fra arrangementet.


Tur til Hvide Sande.


ÆRØXPRESSEN

 

På opfordring fra formand Ole Stryn Olsen følgende:

 

Lørdag den 31. august havde Marstal Marineforening arrangeret en bustur til Hvide Sande, for et besøg på værftet der og for at få et indtryk af, hvad vi snart kan iagttage sejle mellem Marstal og Rudkøbing til glæde for mange og vel ærgrelse (desværre) for lige så mange, nemlig nybygningen, ÆRØXPRESSEN.

 

En livlig flok interesserede stod på i Marstal, en enkelt i Ærøskøbing, og de sidste pladser blev besat af deltagere fra Fåborg, Kasket Karl i Rudkøbing og Svendborg Marineforening. Så var vi i alt 55 deltagere. Morgenkaffe var forinden serveret på M/F Marstal, og da bussen jo var lastet med nødvendig proviant hjemmefra, kunne vi rulle mod Hvide Sande, medens snakken gik, kun afbrudt et par gange af Lailas oplysninger om det ukendte landskab vi passerede. Hun havde forberedt sig godt hjemmefra. Nu ved vi f.eks. meget om byen Ringe og de seneste udgravninger syd for Fredericia. Ikke lige mest aktuelt for en Marineforening, men interessant alligevel. Den omdelte sang gjorde stor lykke. Det var den om ” - både tilbage til Marstal igen” i en nydigtning, som passer til en snarlig fremtid og derfor ikke helt, som vi kender den med Holger Fællessanger.

 

I øvrigt var bussen ikke meget for at forlade Svendborg, men efter at den stedlige formand for marineforeningen havde forladt sin plads for at kigge til maskineriet, ja så opførte den nyindkøbte bus sig eksemplarisk resten af dagen.

 

Af motorveje, bro og veje så snævre som på Ærø nåede vi Nymindegab, og så var det nordpå lige til formand Niels fra Hvide Sande Marineforening vinkede os til højre, og så var vi ved Hvide Sande Shipyard Steel & Service, hvor vi straks fik øje på ”vores skiv”.

 

Direktør Carl Erik Kristensen tog imod os med håndtryk og førte os ind i et lokale, hvor der var arrangeret med lidt fast føde og drikkevarer til. Carl Erik gav os nu et hæsblæsende foredrag om værftets forskelligartede opgaver, med byggeri af mange forskellige skibstyper, reparationer og ellers andre opgaver. En dedikeret direktør for sit firma, og han glemte heller ikke at rose bestyrelsen og aktionærerne fra Marstal og andre steder for initiativet med at gå i gang med færgebyggeri. Det skinnede igennem, at han var indstillet på at levere et godt produkt til os. Jeg er også sikker på, at valget af dette kompetente værft var et fornuftigt træk af foregangsmændene.

 

Og så gik vi om bord ! Det blev en interessant, men alt for hurtig runde. Der var fri adgang til alle faciliteter, og det var rart. Første indtryk var at færgen var ”kæmpestor”. Flot vogndæk med plads til høje køretøjer i midten og ellers almindelige automobiler i siderne. Ellers spredte vi besøgende os over hele skibet og fandt sammen i små grupper, som diskuterede alt muligt, som vi i øvrigt ikke havde en sk.. forstand på, men alligevel gav vores mening til kende om med ekspertmine. Hvis nogen havde iagttaget kritiske punkter, hvad der var svært, ja så beholdt de dem for sig selv. Desværre kunne vi endnu ikke blive kloge på højden på håndvaskene!

 

Stålarbejdet var flot udført uden buler og buklinger i stålet, og svejsningerne var flotte ensartede uden porefejl. Ingen skarpe kanter og grater. Skibsbyggerne har været holdt til sagen derovre østpå. Malerarbejdet var også i orden og egentlig allerede færdiggjort under dæk.

 

Det meste maskineri var på plads under dæk i de forskellige maskinrum fra bovthruster forude til styremaskinen agter. Blot manglede de store elektromotorer og batterierne. Der var rigtig god plads i de forskellige maskinrum, og det er jo vigtigt når der skal foretages reparationer.

 

Vi fik oplyst, at de store elektromotorer var sendt til Finland for grundig inspektion, gennemmåling og ekstra test. Selvfølgelig som følge af de kedelige uheld med ELLENS motorer.

Passagerfaciliteterne var endnu kun tomme rum, men så kunne man jo iagttage rørføringer og brandisolering som senere vil være skjult og alt her var eksemplarisk udført. Brobygningen gav løfter om et flot udkig hele horisonten rundt, men her var endnu ikke monteret noget udstyr. Navigatørerne på busturen har sikkert allerede dannet sig et godt? indtryk af arbejdsområdet.

 

Vi kan kun gætte på, hvordan færgen vil opføre sig i søen og med havvejr. Det er jo et åbent dæk, som nok skal tage imod noget søsprøjt.

 

Alt for hurtigt måtte vi forlade nybygningen, men så var der jo frokost i Marineforeningens fantastisk flotte lokaler ikke langt fra værftet. En rigtig ”herrefrokost” med sild, fiskefrikadeller, fiskefileter, pålæg og ost. God servering, der lokkede nogle snapse ned. Der blev uddelt plaketter og rosende ord fra den ene Marineforening til den anden og også Ærøxpressen bestyrelse blev takket. Den tak tog bestyrelsesmedlem og direktør i den indledende fase, Leif Jensen, gerne imod. Han havde været til vores disposition under hele besøget i Hvide Sande og beredvilligt svaret på vores spørgsmål.

 

Snart gik turen hjemover igen af en anden rute og nu blev færgens udseende ivrigt diskuteret. Også prisen på færgen som bestemt syntes rimelig. Enkelte fik ordet for at give sit besyv med og ellers kom sangen frem endnu en gang alt imens chauffør Rene med behersket fod på speederen fandt Svendborg, hvor vi kørte om bord på M/F Ærøskøbing. Så tryllede foreningen en masse lækre sandwiches smurt af Laila frem, så forplejningen var fin fin hele dagen.

 

Ved 21-tiden var ekspeditionen forbi hjemme i Marstal, hvor vi blev læsset af fyldt med gode indtryk og et ønske om ”på gensyn” til Ærøxpressen 1. december.  Stor tak til Marstal Marineforening for arrangementet.

Gunner


Klik her for billeder fra turen.

Rævejagt.


Lystbådeklubben arrangerede i lighed med tidligere år, også i år ”rævejagt”.

For de, der ikke er klar over, hvad begrebet dækker over, så er det i enkelthed, at klubben udlægger et antal flasker i havet. Hver flaske indeholder en lille træklods, med et antal points skrevet på klodsen.

Deltagerne sejler dernæst ud en time senere, og skal finde disse ”ræve”.

 

I årets rævejagt deltog robåde, sejlbåde og motorbåde, i alt 33 både.

200 ”ræve” var blevet sluppet løs, heraf blev de 189 indfanget.

 

Vinderbåd fik 13 ”ræve”, på tilsammen 241 points

Andenpladsen fik 187 points

 

Marineforeningen var på denne jagt fint repræsenteret af et næsten rent MMF-mandskab, ¾ er medlemmer i MMF.
Mandskabet var, Skibsfører & udkig Marie Kreuter - Maskinmester Ole Jensen - Dæksdreng Preben Jørgensen og ved roret på det lånte fartøj, Skipper Henning Møllers SG 65, var Overstyrmand Jens Weiss.
Bedst af alt, det var SG 65 der trak førstepræmien hjem, så tak til udkiggen og hendes skarpe falkeblik.

 

Klik her for billeder fra jagten.

 

Limfjorden Rundt.


Ovenstående besætning var ikke ene om at høste ære på bølgen blå.


Skonnerten Fylla gav sine modstandere kølvand i tre ud af fire sejladser, under træskibsløbet

"Limfjorden Rundt".

Vi har bedt Skipper Mark Ambeck om et par ord om turen:


Det er nu 3 uger siden, at træskonnerten Fylla for første gang nogensinde vandt Nordens største træskibssejlads, Limfjorden Rundt.

Der samledes 51 gamle erhvervsfartøjer i år for at kæmpe om placeringerne ved Nordens største træskibssejlads. Limfjorden Rundt var fra en spæd start i 1988 en sejlads med 6 deltagere, som nu har udviklet sig til folkefest i de 6 havne i Løgstør, Thisted, Struer, Nykøbing Mors, Fur og Skive, der hvert år besøges på turen rundt.

Skonnerten Fylla vandt en flot 1. plads i 3-mast klassen efter 3 sejre ud 4 mulige sejladser under Limfjorden Rundt. Kaptajnen Mark Bacon Juul Ambech og hans besætning havde et stærkt samarbejde og forholdene artede sig.

Sidste sejlads på Limfjorden Rundt gik kl. 10:15. Efter en spændende start, med bl.a. LOA af Aalborg og Skonnerten Maja gik startskuddet for sejladsen fra Grønner Odde på Fur, sydøst over mod Hvalpsund. Undervejs på sejladsen var der mange spændende dyster på banen, og skibenes egenskaber og besætninger blev testet af.

Det lykkedes Skonnerten Fylla at holde bl.a. Lilla Dan agter ude. Skønt Lilla Dan er i en anden klasse, udtaler Skipper på Fylla, Mark Ambech; At det var endnu et af målene for årets sejlads, der blev nået. Men Fylla måtte efter tre 1. pladser i sidste sejlads se sig slået af Skonnerten Maja som indtog en enkelt førsteplads i 3-mast klassen.
Den samlede sejr for skibene i 3-mast klassen går dog til Skonnerten Fylla, med tre 1. pladser og en 2. plads.  

Fylla blev oprindeligt bygget i Nyborg i 1922 og er en af de tre jagtbyggede tremastsskonnerter, man kan møde i danske farvande. De to andre er Marilyn Anne fra 1919 og Fulton fra 1915. Fylla blev oprindeligt bygget under navnet Fyn til et rederi i Marstal, og herfra blev den sat i fart på Nord- og Østersøen.

I dag fungerer Fylla som lejrskoleskib og drives af rederiet ”Fylla”, som er en del af Udviklingsfonden, som også driver Det Gamle Værft på Ærøskøbing Havn. Reder og værftsleder, Christian Albertsen, i Ærøskøbing siger: "Vi er stolte af, at Mark og hans besætning trækker en sejr hjem til Sydfyn, hidtil har vi ikke være forvænte med trofæer; bare Fylla ikke kom sidst, så har det været værd at fejre - det siger lidt om præstationen."


Herunder er indsat links til to FB-sider, hvor der ligge mange skønne billeder fra turen, dernæst links til to videoer, også fra turen.
Snyd ikke dig selv, da det hele afgjort er et kig værd

FB – gruppen ”Limfjorden Rundt”

https://www.facebook.com/groups/264666320233868/

FB -gruppen ”Skipper Skonnerten Fylla”

https://www.facebook.com/SkonnertenFylla

Videolink til selve sejladsen:

https://youtu.be/FKA9PCyHIIY

”Hajen er Løs”

https://www.facebook.com/SkonnertenFylla/videos/2490781711014184/UzpfSTEwMDAwMjQ3MTM5MDMyODoyNDkwODA0MDkxMDExOTQ2/


Klik her for billeder, som vi har fået lov at bringe til artiklen.

 

Tur til Peder Skram.

















Den annoncerede tur til Peder Skram bliver forsøgt skemalagt i perioden medio januar til medio februar 2020.


Allerede nu kan man melde en forhåndsinteresse ud til Jens Weiss, jensweiss@gmail.com

Der vil også blive lagt tilmeldingslister fre i Marineforeningens hus.

Der er en øvre grænse for deltagertallet, da officersmessen på skibet kun kan rumme 29 personer.
Overnatning på Marinekasernen.
Antallet af dage retter sig efter de ønsker, som deltagerne må have til steder, som de ønsker at besøge.

Først når vi har et overblik over disse ønsker, så kan vi få regnet prisen ud.
Derfor må interesserede meget gerne melde hurtigt ud hvad der har interesse.

Korvetten er naturligvis et af stederne, men der kan jo nemt være andet, som I ønsker at se, når nu I er rejst til København..

Jens Weiss

Alt for dennegang.
Bladudvalget /v Jens Weiss

Ansvarshavende redaktør